Wat is MVO?

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN

MVO betekent ondernemen en daarbij rekening houden met MENS, MILIEU en MAATSCHAPPIJ.
Iedere KMO doet aan MVO, het zit werkelijk in het DNA van de kleine onderneming. Deze bedrijven gaan anders om met zaken als personeel, milieu en energie dan multinationals.
Dit besef moet gaan groeien, er zijn nog tal van mogelijkheden rond MVO die jouw bedrijf enkel ten goede kunnen komen.

  • Mens, milieu en maatschappij verdienen aandacht binnen elke onderneming.
    Zo kan je werken rond de diversiteit van je personeel, of initiatieven rond werkplek of duaal leren opstarten.

    Op het gebied van milieu zijn er tal van mogelijkheden:

    • Alles rond biodiversiteit, zoals groenzones, bloemen en planten aanleggen of had je al eens aan een bijenhotel of nestkastjes gedacht?
    • Ook kan je binnen je interieur heel wat doen: overschakelen op LED-verlichting, spaartoetsen plaatsen op je toiletten..
    • Met het inzamelen van dopjes van flessen en inktpatronen kan je heel wat goede doelen en verenigingen steunen.
    • Circulaire economie: lees er hier  meer over

    Om met je bedrijf iets te betekenen voor de maatschappij, is het ook belangrijk om je lokaal te verankeren. Zo kan je als teambuilding gaan helpen in een buurthuis of kan je een opruimactie van zwerfvuil organiseren. Ook kan je een klas van de lokale school uitnodigen om hen de werking van je bedrijf te tonen.

  • Waarom aandacht schenken aan MVO?

    Het is belangrijk dat bedrijven zich bewust worden van het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er komen heel wat duurzaamheidscriteria voor bedrijven aan en daar moeten KMO's zich proactief op voorbereiden.

    Ook wil ik bedrijven bewust maken dat hun beslissingen op lange termijn een grote impact kunnen hebben op mens, milieu en maatschappij.

    Jouw aandacht voor MVO kan je toekomstige medewerkers overtuigen om voor je te komen werken, of toekomstige klanten overtuigen om met je in zee te gaan.

    Ook hechten klanten, leveranciers, sociale partners, banken, overheden en investeerders steeds meer belang aan een degelijk duurzaamheidsbeleid bij ondernemingen.

    Niets dan voordelen dus, waarom zou je nog wachten?

  • Er zijn te veel misvattingen omtrent MVO.

    Er zijn heel wat misvattingen over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze wil ik graag de wereld uit helpen. Met mijn ervaring weet ik dat iedereen iéts kan doen en dat het niet zo veel moeite kost.

    "MVO is te duur."
    De eerste vereiste is dat MVO vooral economisch verantwoord moet zijn, anders kan je sowieso niet blijven ondernemen. Voor elk budget is er iets mogelijk, op maat van jouw bedrijf.

    "Het is enkel voor grote bedrijven."
    Kleine ondernemingen hebben een heel andere kijk op personeelsbeleid en werken vaak reeds rond ecologische thema's, net omdat het binnen de missie en visie van hun bedrijf past.

    "Het is alternatief."
    Dit klopt niet, iedereen kan zijn steentje bijdragen aan de zorg voor mens, maatschappij en milieu. Extremen zijn helemaal niet nodig, iedereen doet het op z'n eigen maat en op z'n eigen tempo.